22 oktober 2020

Wortels in Nederweert

Boerderij van Jacob en Hendrina (1780)

Er was een optie dat mijn moederlijn naar Pruisen zou leiden. Dat is van de baan. Via een bericht van mij op de groep 'Nederweerts Verleden' van stadshistoricus Alfons Bruekers ben ik er achter gekomen dat de wortels van mijn mtDNA zeker een paar generaties in Nederweert gronden.
De stamboom van de dopeling Catharina Schaeken kan ik nu zo invullen:

 

(Maria) Catharina Schaeken
1764 Nederweert – 1853 Oegstgeest

Jacobus Schaeken
+/- 1738 Nederweert

Hendrina van Hulsen
1742 Nederweert

 

 

Mathias van Hulsen
1712 Nederweert

Petronella Walckers
Nederweert/Ospel

 

 



Henricus
van Hulsen

Nederweert

Maria Gerrits

Jan Walckers
Nederweert

 


In 1780 verhuisde het gezin van Jacob en Hendrina naar het noorden van Nederweert naar de boerderij die er nu nog steeds staat. Daarvoor in 1763 was Jacob al mede-eigenaar geworden van de boerderij van zijn schoonouders, de familie van Hulsen. Dat stond vlakbij de kanalenkruising in Nederweert. De rode cirkel markeert de locatie. Het enige wat er heden ten dage nog rest is de straatnaam 'Hulsen'