6 mei 2018

Moeders van moeders

Genealogie zoekt vaak naar stamvaders, waar komt de naam en de lijn vandaan. Vrouwen trouwen min of meer in de familie in en lijken minder belangrijk. Niets is natuurlijk minder waar. Juist moeders vormen de betrouwbare takken in een stamboom.
Uit het geheel van mijn boom (kwartierstaat) tot nog toe heb ik een moederlijn, een zogenaamde matrilineaire reeks gehaald. Mijn voorouders in rechte vrouwelijke lijn. Deze lijn is de meest rechte die ik kan maken, want zij loopt via mijn moeder, haar moeder en verder.

David Adolphe Constant Artz - Moeder in de duinen

Karin Jacoba Johanna Maria Gortzak
1954
Leiden


Petronella Catharina (Nel) Prins
1920
Voorhout
2016
Leiden
Jacoba Maria (Co) Meskers
1893
Warmond
1939
Warmond
Johanna Herings
1863
Voorhout
1940
Warmond

Johanna (Jannetje) Waasdorp
1835
Noordwijk
1920
Warmond
Johanna Jansdr Mooijekind
1808
Noordwijk
1895
Noordwijk
Cornelia (Neeltje)
van Rijn
1790
Haarlem
1841
Noordwijk a/z
Catharina Schaken
1756/
1762
Nederweert
1853
Oegstgeest


Verder dan Catharina Schaken uit Nederweert in Noord-Limburg, ten tijde van haar geboorte deel van de Oostenrijkse Nederlanden, kom ik niet. Ik weet dat haar vader, Jacob Schaken, omstreeks 1738 ook in Nederweert is geboren. Wie haar moeder is, is me nog onbekend. Waarom is zij naar Holland gekomen? Was zij alleen of met haar ouders? Losse eindjes......