4 oktober 2022

Waar zijn ze geboren?

Cornelis Vreedenburgh - Langs de poldervaart

Het interessante genealogieblog van Peter Fasol maakte me enthousiast om weer verder te gaan met 'm'n wortels'. Ik wist al dat de herkomst van m'n voorouders in twee clusters uiteen valt en dat is nu met het volgende schema en kaart goed zichtbaar gemaakt. 

Het gaat om de 5 generaties voor mij die geboren zijn in de periode 1774 - 1921. Zo'n anderhalve eeuw behoorlijk honkvast net ten noordoosten en net ten noordwesten van Leiden.

In en rond de voormalige gemeente Alkemade met onder andere de kernen Roelofarendsveen, Nieuwe Wetering, Oude Wetering, Rijpwetering is het gebied waar mijn vaderstak heeft geleefd. In die tijd een regio met tuinbouw en bloementeelt gericht op afzet in Leiden en Amsterdam.

Meer naar het westen op de geestgronden vlak achter de duinen ligt de Bollenstreek. Het gebied waar de meeste voorouders van moederskant hun leven hebben doorgebracht.


Anderhalve eeuw Hollands veen en zand. In de generaties daarvoor is er in de Moederlijn rond 1800 import geweest uit Noord-Limburg, die verder is opgegaan in het Noordwijkblokje rechts onderaan het schema. De twee uitbijtertjes Schiedam en Den Haag zijn ook interessant. Via die plaatsen komen een paar voorouders vanuit Nedersaksen en Brabant de bollenstreek binnen. 

In de vaderlijn is zover ik het nu heb uitgezocht rond 1750 sprake van een import Dokkummer. Verder ben ik tot nu toe in de 17de eeuw op een textielarbeider en een greinwerker uit de buurt van Lille gestuit, die in Leiden zijn gaan werken. Hun gezinnen woonden aan de noordzijde van de stad in de buurt van de Marepoort en de Zijlpoort. Van daaruit zijn zonen in het veen gaan werken en daar is, in ieder geval een deel van, hun nageslacht gebleven.

Nu nog een keer de generaties geboren tussen (vooruit ikzelf er ook bij) 1954 en 1774 uitgezet op een hedendaagse kaart. Rood, die van het zand en de blauwe uit het veen.